Правдолюб Иванов
https://www.pravdo.com/
„Еклипс“ (2022)
Намерената на улицата чиния е отчупена по толкова съвършен начин, че авторът се връща да я прибере и да създаде работата. „Еклипс, или защо гладните на ситите не вярват” е бял надпис върху черната метална повърхност, който незабележимо преобръща известната фраза за ситите и гладните, давайки ключ към работата или пък объркване в почти астрономическата визия на счупената чиния.
„Истината за истината“ (2012)
„Истината за истината“ показва два парадоксални предмета в странна дихотомия, така че не е много ясно какво точно вършат тези предмети един с друг – дали бормашината разбива прожекционния апарат, или прожекционният апарат прожектира собственото си унищожение.
Биография
Моите простички идеи са пресечна точка между всекидневния живот и фантазиите, но се опитвам да създам работи, които не принадлежат на нито едно от двете. Предпочитам да работя в областта на обекта, инсталацията, фотографията и рисунката, често използвайки даденостите и провокациите на конкретната среда. Названията са важни за разбирането на повечето от моите работи.
– Правдолюб Иванов
Творбите на Правдолюб Иванов се въртят около феномените на пространствеността, при които нормите се нарушават, а ефектите на оптическите илюзии са вкарани в ежедневния визуален речник. Чрез смесване на публични и частни моменти, художникът прехвърля частни въпроси в сферата на галерията или изложбеното пространство, обвързвайки в специфични архитектурни тропи в процеса. Иванов играе с дразнещи елементи: използва иронични жестове, взети от шаблонни и случайни ежедневни ситуации, за да предизвика повишено съзнаване за рутинните срещи, които иначе често биха останали незабелязани. Съпоставката на необичайни предмети и материали е в основата на инсталациите на Иванов, които обикновено създават необичайни моменти за своите зрители. Парадоксалната природа на едновременното привличане и отчуждение от художествените обекти и инсталации на Иванов поражда състояние на когнитивен дисонанс; това затруднява възприемането на произведенията му като рационални прояви в пространството. Неговите странни конструкции на реалността пораждат желанието на зрителя за детайлно разбиране за различните ни ежедневни среди, на които обикновено се дава кратка изповед докато преминаваме край тях твърде бързо. Иванов натиска бутона „Пауза“ на различни всекидневни феномени и създава иронични връзки на принадлежност.
– Валтер Зайдл
Правдолюб Иванов е роден през 1964 година в Пловдив. Живее и работи в София. Завършил е Национална Художествена Академия, София, България, където днес е преподавател. Член-основател на Института за Съвременно Изкуство – София (1995 г). Правдолюб Иванов има сериозно участие на международната арт-сцена. През 2007 година заедно с Иван Мудов и Стефан Николаев представят България в кураторския проект на Весела Ножарова „Място, на което не си бил преди” на 52-то Венецианско биенале. Участник е в 4-то Истанбулско биенале (1995); Manifesta 3 в Любляна, Словения (2003); 14-то биенале Сидни, Австралия (2004); в 4-то Берлинско биенале (2006). Участвал е във важни международни изложби като: „In the Gorges of the Balkans“, Fridericianum Museum, Касел, Германия; „Blut & Honig, Zukunft ist am Balkan“, Essl Collection, Клостернеубург, Австрия; “Who killled the Painting?, Works from the Block Collection”, Neues Museum Weserburg, Бремен Германия; “No New Thing Under the Sun”, Кралска Академия, Лондон (2011); “Sport in Art”, Музей за съвременно изкуство, Краков, Полша (2012); “The Unanswered Question. İskele-2”, TANAS and Neuer Berliner Kunstverein, Берлин (2013); “Heaven and Hell From magic carpets to drones”, Villa Empain, Brussels Boghossian Foundation, Брюксел (2015); “The Travellers”, Национална галерия Варшава (2016). Творби на Правдолюб Иванов са част от колекциите на: Софийска градска художествена галерия; ERSTE Bank, Aвстрия; European Investment Bank, Люксембург; European Patent Office, Mюнхен; Vehbi Koc Vakfi, Истанбул и Tiroche DeLeon Collection & Art Vantage PCC Limited. Произведения на Правдолюб Иванов са репродуцирани в издания като Artforum, Frieze, Flash Art и Kunstforum, както и в публикациите East Art Map и Show Time – The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art
