Дарителска акция на Президента на Република България Росен Плевнелиев и на Националния военноисторически музей за възстановяването на самолет Арадо – 196 а-3
Започват дейности за възстановяването на уникалния водосамолет АРАДО – 196 А-3 „Акула“
Това стана възможно благодарение на обявената от президента Росен Плевнелиев дарителска акция и набраните средства за спасяването на единствения запазен в света хидроплан АРАДО-196 А-3 „Акула“. Събраните средства ще бъдат използвани за смяна на платнената обшивка върху металната конструкция, почистване на металните части от корозията, полагане на лаково покритие и защитна боя и поставяне на опознавателните знаци.
Поради проявения сериозен интерес и ангажимент към културните ценности, свързани с историята на българската авиация, Националният военноисторически музей продължава кампанията за набиране на средства за реставрация.
От спешна намеса се нуждаят самолетите ЛИСУНОВ ЛИ-2, за който са необходими 13 000 лв. и АНТОНОВ АН-2, за който са необходими 16 000 лв. Средствата ще бъдат използвани за извършване на същите реставрационни дейности като на водосамолета АРАДО-196 А-3.
ЛИСУНОВ ЛИ-2 (двумоторен нископлощен моноплан) е пътнически военно-транспортен самолет. През 1942 г. в СССР започва производството на Ли-2. Той е създаден по лиценз на американския самолет ДС-3 „Дакота“. В неговото конструиране има принос Конструкторското бюро на създателя на първия български самолет Асен Йорданов – „Джорданов авиейшън корпорейшън“. ЛИ-2 е един от първите типове пътнически самолети, с които през 1947 г. стартира Гражданската авиация у нас. Във ВВС е използван до 1969 г.
АНТОНОВ АН-2 (едномоторен биплан) е транспортен и селскостопански самолет, произвеждан от 1948 г. в СССР. В България той се използва от 1958 г. и във ВВС – за трениране на парашутни скокове.
Средствата за дарителската кампания се превеждат по сметка:
Национален военноисторически музей
УниКредит Булбанк
IBAN – BG10UNCR96603107052411 с текст „За реставрация на експонати на Музея на авиацията“